Goedbedoeld

Een presentje, van een club die milieu en klimaat als core-business heeft, natuurlijk welgemeend en heel erg eco-verantwoord. Toch? Ik bedoel, als je merk “terra sana” is en je vermeldt op een pakje met doodsimpele waterijsjes dat het ‘vegan’ en ‘bio-organic’ is dan pretendeer je toch wat qua ecologisch bewustzijn. En dan blijkt dit totaal overbodige product (hoe moeilijk is het om limonade te bevriezen) uit werpwerp plastic zakjes te bestaan. Onzinnige milieuvervuilende zakjes met de opdruk ‘Terra Sana’. 5% vruchtsap ‘van biologische landbouw’, 95% apekool. Hoe cynisch wil je het hebben? 100% lifestyle, 0% kritisch denkvermogen – een grote eco-super benoemt het ook zo: ‘jouw biologische leefstijl’.

Tja men kan dit een zuur stukje vinden. Het was immers goed bedoeld. Dat is de ondankbare rol van een klokkenluider; kritiek wordt zelden gewaardeerd, ook niet door de eco-consument die al gauw vindt dat hij/zij ‘toch goed bezig is’. Maar het is nodig. Wie vindt dat hij een ander de les kan lezen over de noodzaak van bewustwording en gedragsverandering, die zal toch eerst en vooral zelf kritisch moeten blijven. En dat begint ermee niet klakkeloos alles te omarmen waar ‘vegan’ of ‘bio’ labeltje aan hangt. Want daar weten de grote jongens/meisjes wel raad mee.

Even gecheckt: de 10 ijslollies kosten bij ecoplaza 3,19 euro. Daarvoor koop je 400ml aanlenglimonade met ca. 5% vruchtensap, dat is 20 ml, omgerekend per liter 160 euro. Dat is lekker verdienen met de kijk-mij-eens-eco-bewustzijn-niche.

Bronnen van inspiratie

Nat-uur, cult-uur, architect-uur, literat-uur... al die uren bij elkaar is veel tijd :-). Maar welbesteed. Ik wil hier uitdragen dat inspiratie niet in een vakje is te stoppen en ook niet van ver hoeft te komen. Nieuwsgierigheid en een open denkraam volstaan.